Ako zistíte typ svalových vlákien a využijete ich potenciál k rastu?

Ako zistíte typ svalových vlákien a využijete ich potenciál k rastu?


Keď som sa v roku 2006, krátko po mojich prvých úspešných IFBB Majstrovstvách Európy (získal som 4. miesto v kategórii do 85 kg, predtým som na Európe bol iba raz, v roku 2003 a skončil som na mieste 12.), stretol s Igorom Kopčekom, vedel, som, že jeho služby využívajú viacerí kulturisti a fitnessky rôznej úrovne.
Poznali sme sa, neboli sme však priatelia a tak som ani nepredpokladal, že na našom prvom stretnutí dospejeme k dohode, ktorá by viedla k spolupráci. Mýlil som sa!

Plánované úvodné informačné stretnutie sa natiahlo na niekoľko hodín, počas ktorých sa ma Igor pýtal doslova na všetko – osobný život, ale aj na to, ako trénujem, pýtal sa ma na cviky, série, aké počty opakovaní v tréningu využívam, otázky smerovali na stravu, suplementačný plán, zaznamenané pokroky. A keby som nemal so sebou tréningový denník, kde si všetko zaznamenávam, na mnoho jeho otázok by som len ťažko hľadal odpovede. Nespomenul by som si na ne. 
Podrobil ma dôkladnej analýze, na základe ktorej sme spoločne vypracovali postup, ktorý by mi mohol priniesť požadované výsledky – mojim cieľom totiž bol zisk cenného kovu z Európy (a výsledky v nasledujúcich rokoch ukázali, že tento postup bol mimoriadne efektívny, veď napokon som získal aj titul Majstra sveta).
Postup sme (prirodzene) s pribúdajúcim časom našej spolupráce  prispôsobovali aktuálnemu stavu našich poznatkov aj tomu, ako sa nám osvedčili. Vždy sme sledovali publikované výsledky rôznych experimentov, pozorovaní a po dôkladnom zvážení všetkých pre a proti sme ich použili (alebo nepoužili) – napríklad z môjho plánu „povolených farmaceutík“ sme vyradili tzv. nesteroidné analgetiká (klasický ibuprofen, paracetamol a spol.) po tom, čo Igor zaregistroval informáciu o ich výrazne negatívnom pôsobení na rast svalovej hmoty, ktoré pretrváva viac ako týždeň po podaní poslednej dávky týchto bežne dostupných liekov (používajú sa na riešenie bolesti a zápalov, ktoré sa v kulturistike a fitness objavujú pomerne často). Prečo to spomínam?

Analýza aktuálneho stavu, zhodnotenie výsledkov predchádzajúcich období je najlepšou cestou k zlepšovaniu sa. A ak riešite otázku „ako nabrať svaly?“, bez informácií a dôkladnej analýzy toho, čo vám zabezpečuje rast (aj hľadať odpoveď na otázku "aké svalové vlákna mám v svaloch?" má zmysel) sa nezaobídete.

Súčasné poznatky totiž ukazujú, že cieleným tréningovým postupom dokážete stimulovať k rastu takmer každú svalovú skupinu - ak tento tréning zohľadňuje to, aký typ svalových vlákien je v danom svale dominantný, alebo aký typ svalových vlákien sa pri danom tréningu/cviku maximálne zapája do činnosti (spomínate si na moje paže? Teraz poznáte odpoveď na otázku, ako som ich dokázal zlepšiť – vďaka zmene v tréningu, ktorou som si zabezpečil rastový stimul pre vlákna, dominantné v mojich pažiach). Poďme si o tom povedať niečo viac.


Kompletné znenie článku nájdete na stránkach nášho partnerského edukatívneho projektu FitnessTreneri.sk.


Discussion at the article:

AMIX diskusia
Stando222
author: admin | date: 14.07.2013 22:44:24
Nikde som nenašiel rovnaký negatívny účinok v prípade, že sa používajú niektoré opoidné analgetiká - stačí nalistovať ATC zoznam a pozrieť, čo z toho je dostupné u nás
Náhrada nesteroidných analgetík
author: stando22 | date: 14.07.2013 19:05:49
Dobrý deň

chcem sa spýtať či by ste nevedeli poradiť nejakú náhradu nesteroidných analgetík - keďže v článku popisujete, že majú negatívny vplyv na rast svalovej hmoty. Neviem či sa to pýtam na správnom mieste ? keď nie usmernite ma prosím na správne miesto.